Radio Accent
Luister

Luister live

19 juni 2018 - 22:32     

Verkeer in de Kapellendries: “We voelden ons onveilig, maar dat is nu grotendeels opgelost”

De fiets- en voetgangersbrug in Wetteren was aan vernieuwing toe. Eén van de gevolgen daarvan is dat het parkje aan de Kapellendries verhoogd moet worden. Om de werken enigszins vlot te laten verlopen, werd de verkeerssituatie daarbij aangepast. En daar wringt het schoentje. De ouders van kinderen van de nabijgelegen school Eureka vonden dat de situatie uitermate onveilig was geworden om te voet of met de fiets naar school te gaan. Pol Bracke trok aan de alarmbel. “We voelden ons als ouders zelf al onveilig, laat staan wat dat dan voor die kinderen moest zijn die wij begeleiden.” Schepen van openbare werken en leefmilieu, Leentje Grillaert (CD&V) ging in debat met hem. 

Een aantal ouders vonden de situatie zonder werken al niet de meest veilige en hebben zich daarom verenigd om de kinderen naar school te begeleiden van de passerelle naar Eureka. “En dat loopt goed. We hebben zowel met een mobiliteitsambtenaar als met de politie daar een aantal dingen kunnen realiseren, onder andere een zebrapad aan het Molenstraatje, we hadden dus een goede relatie. Maar sinds de werken, die ergens half mei zijn gestart, was plotseling niet meer duidelijk wat nu precies het voetpad was, en wat de rijweg of waar de fietsers zich moesten begeven… De signalisatie liet dus heel erg te wensen over. En wij als ouder waren bijzonder verontrust. We voelden ons zelf al onveilig, laat staan wat dat dan voor die kinderen moest zijn die wij begeleiden. Dus hebben wij toen aan de alarmbel getrokken via een mail naar de burgemeester en de politiecommissaris. Maar we vonden dat het toch wel lang duurde voor daar reactie op kwam. Vandaar dat we uiteindelijk naar de pers gestapt zijn.”

Oplossing

En dat werpt zijn vruchten af. Ondertussen is er een oplossing gekomen die het voor de kinderen een stuk veiliger maakt. Leentje Grillaert, schepen van openbare werken in Wetteren, vertelt hoe er op gereageerd werd. “Hoewel het lijkt alsof er niet gereageerd werd, zijn we na de eerste mail in actie geschoten, maar niet op het terrein. Het is besproken op het schepencollege van 28 mei, waarbij druk werd gediscussieerd over mogelijke oplossingen. Daarop hebben we onmiddellijk een mail gestuurd naar zowel de aannemer als de opdrachtgever van de werken, want wij zijn zelf geen opdrachtgever of eigenaar van de weg, waarbij werd aangedrongen op bijkomende oplossingen omdat het als gevaarlijk werd ervaren. Wij hadden vanuit het schepencollege ook aangedrongen op gele lijnen zodat het verkeer duidelijker wist waar ze zich moesten begeven op de weg. Volgens de aannemer leende de grond zich daar niet toe en zouden de lijnen na een paar dagen terug niet meer afdoende geweest zijn. Vandaar dat er uiteindelijk werd gekozen voor de oplossing van die hekkens. We waren er dus wel degelijk mee bezig. Ik ga niet betwisten dat de mail naar de pers extra druk zet op zowel aannemer als opdrachtgever, dat is uiteraard het geval. Noch ga ik beweren dat het nu ideaal is. maar gezien de wegbreedte die we uiteindelijk maar hebben daar, kunnen we onmogelijk op een efficiënte manier de afscheiding voetgangers, fietsers, auto’s, vrachtwagens, wat het grootste probleem is waarschijnlijk, voorzien. We hopen dat het toch binnenkort zal beteren, als de werken afgelopen zijn.”

Veiliger naar school

De Eureka-ouders zijn tevreden met de geboden oplossingen. “De nadarafsluiting maakt het voor de voetgangers al relatief veilig. Het creëert ook meer duidelijkheid voor de fietsers. Uiteraard zal die situatie nooit helemaal veilig zijn. Zelfs in normale omstandigheden is Kapellendries een vrij gevaarlijke site.” Wel hoopt Pol dat er in de toekomst meer rekening gehouden zal worden met de zwakke weggebruiker. “Ik vind het vreemd dat er enkel achteraf gereageerd word, terwijl van de meet af aan duidelijk was dat de situatie niet klopte. Ook valt op dat bij werkzaamheden in het algemeen, dus niet alleen Wetteren, de doorstroom voor het gemotoriseerd verkeer prioriteit krijgt boven de zwakke weggebruiker, die dus in dergelijke omstandigheden nog kwetsbaarder wordt.”

Volgende fase

Leentje Grillaert is het daar echter niet mee eens. “Er wordt altijd al verkeerstechnisch gekeken wat het beste is. Dat neemt niet weg dat er verbeteringsmaatregelen kunnen en moeten gebeuren eens de werken bezig zijn.  En dat is hetgeen dat hier ook gebeurd is. En het is niet omdat het niet onmiddellijk zichtbaar is, dat er niet gereageerd wordt. En naar de volgende fase toe, bij de afbraak van de passerelle, heeft de aannemer aangegeven dat we misschien moeten kijken voor een omleidingsweg, eenrichtingsverkeer op Kappellendries, wat dan ook. Dat gaan we ook ruim op voorhand bekijken of dat dat een goeie maatregel is. Maar bij de volgende fase van de werken zal er hoe dan ook nog gekeken worden naar wat mogelijk is om de situatie veiliger te maken. We hopen in ieder geval dat de nieuwe voetgangers- en fietsersbrug voor het bouwverlof kan open gaan. Dan zal sowieso ook alle signalisatie op Kappellendries weggenomen worden, zodanig dat de normale situatie terug zijn gang kan gaan.”

Het volledige interview kan u hier nog eens beluisteren

Laatst gespeeld op Radio Accent

Nu speelt

Nicki Minaj

Starships
03:05

Benny Neyman

- Ik weet niet hoe
03:01

arsenal

melvin
02:57

Will Smith

Miami
02:54

Bryan Adams

Shine a light