Naar aanleiding van het zware verkeersongeval met een 13-jarige fietser in Gent heeft het Agentschap Wegen en Verkeer opnieuw een analyse gemaakt van de mogelijke oplossingen om het gevaarlijke punt veiliger uit te rusten. Daarbij wordt het volledige kruispunt onder de loep genomen. Er worden maatregelen op korte en middellange termijn onderzocht die de fietser zichtbaarder moeten maken en meer veiligheid moeten bieden. De eerste maatregel zou de komende weken al zichtbaar worden op het terrein. De meer ingrijpende maatregelen worden de komende weken besproken met de Stad Gent, de Politie, en andere actoren. Het is belangrijk te benadrukken dat er geen eenvoudige, snelle oplossingen bestaan voor het complexe probleem en dat het invoeren van de maatregelen weloverwogen moet gebeuren zodat mogelijke oplossingen geen nieuwe problemen elders creëren. |
Het kruispunt in Gent waar het ongeval gebeurd is, is een complex kruispunt, geprangd tussen waterlopen en onder een viaduct. De verkeerssituatie is onoverzichtelijk en de ruimte zeer beperkt. Voor het conflictvrij maken van een kruispunt zijn aparte verkeerslichten nodig voor fietsers en gemotoriseerd verkeer. In het verleden heeft AWV al onderzocht om het kruispunt conflictvrij in te richten. Op 3 takken van het kruispunt is die ruimte om er een lichteninstallatie voor de fietsen te plaatsen momenteel niet en kan die ook niet of niet onmiddellijk gecreëerd worden, onder meer omdat de weg zich op een brug of langs het water bevindt. AWV onderzoekt nu opnieuw of door het herinrichten van fietspaden, voetpaden en rijweg of er toch geen ruimte kan gevonden worden op bepaalde takken. Het onderzoek, eventuele infrastructurele aanpassingen en de invoering van een nieuwe lichtenregeling zullen naargelang de ingreep 3 tot 9 maanden in beslag nemen. Fietsers zichtbaarder maken In afwachting van de uitwerking van deze maatregelen op middellange termijn wil het agentschap samen met de stad en andere partners kijken naar mogelijke aanvullende maatregelen die de veiligheid alvast verbeteren. Zo wil AWV de stopstreep op de Brusselsesteenweg alvast 4 meter verplaatsen zodat fietsers en voetgangers veel beter zichtbaar zijn voor vrachtwagenchauffeurs. Deze maatregel kan al in de komende weken worden uitgevoerd. Daarnaast wil het agentschap met de stad onderzoeken of het plaatselijk en selectief weren van vrachtwagens een mogelijkheid is. Hiervoor moet wel de impact bekeken op de veiligheid op andere locaties waar dat vrachtverkeer dan langs wordt gestuurd en de bereikbaarheid van handelaars en ondernemers langs de Brusselsesteenweg. Ook de voorstellen voor infrastructurele ingrepen aan het kruispunt op middellange termijn zal AWV op tafel leggen. |