Er werd vorig jaar 25% meer beroep gedaan op de ombudsdienst van de stad Gent. Dat blijkt uit het jaarverslag van de ombudsvrouw. Helena Nachtergaele kreeg 1.932 vragen. De ombudsdienst is het aanspreekpunt voor burgers die niet tevreden zijn over een stadsdienst.
De invoering van de LEZ in 2020 bracht een nieuw soort klachten met zich mee. Het viel vooral op dat toeristen, vaak Fransen, niet op de hoogte waren van de regels. De ombudsvrouw heeft de Stad gevraagd om na te gaan of de communicatie volstond, ook bij de Gentse hoteliers. Wel veelzeggend is dat bijna alle onderzochte klachten ongegrond waren.
Ook opmerkelijk is dat het aantal klachten over financiƫle hulpverlening verdubbelde, ongetwijfeld een gevolg van de pandemie. De ombudsvrouw pleit dus voor een snelle behandeling van leefloondossiers. Een definitieve uitspraak is immers voor alle betrokkenen heel belangrijk om verder te kunnen.
Tot slot waren er ook heel wat burgers met vragen over de werking van de stadsdiensten tijdens de lockdown. Maar ook meer algemene bezorgdheden rond de coronacrisis bereikten de oren van de ombudsvrouw.