Tijdens de tweede editie zonder verkoop op kruispunten hebben de Rode Kruis-vrijwilligers in Vlaanderen samen 310.000 stickers verkocht. Dat is maar de helft vergeleken met andere jaren.
De stickeractie is een begrip in Vlaanderen en de sticker zelf bestaat nu 60 jaar. Eind april verkopen de vrijwilligers stickers aan onder andere kruispunten om hun lokale werking te financieren. Een actie die doorgaans op succes kan rekenen waardoor lokale Rode Kruisafdelingen kunnen blijven investeren in onder meer eerstehulpposten, interventiekledij en opleidingen. het Rode Kruis Wichelen vond enkele winkels bereid om als verkooppunt dienst te doen. Het Rode Kruis Laarne kreeg van de gemeente een plekje op de vrijdagmarkt.
“Ondanks de alternatieve verkoopkanalen leert dit resultaat ons dat de kracht van vrijwilligers op kruispunten niet zomaar te compenseren is,” blikt woordvoerder Nena Testelmans terug. “We kijken nu uit naar een corona-vrije editie.
De impact van de twee corona-edities van de stickeractie is moeilijk in te schatten en is voor elke Rode Kruisafdeling anders. Ongetwijfeld zullen sommige Rode Kruisafdelingen aankopen of vernieuwingen noodgedwongen moeten uitstellen. Wie de lokale Rode Kruisafdelingen na de stickeractie nog wil steunen, kan dat door middel van een gift via www.rodekruis.be/injouwbuurt.