Na een proefperiode van ongeveer een jaar wordt de oprit van de N60 naar de E40 in Zwijnaarde definitief afgesloten. Uit een evaluatie van de maatregel die sinds 8 augustus vorig jaar werd ingesteld, blijkt dat de verkeersafwikkeling in de omgeving zich heeft aangepast en er geen overlast of capaciteitsprobleem is op de omliggende wegen. |
Het afsluiten van de oprit richting Zwijnaarde kwam er vanwege de veiligheid op de E40 en de N60. Om de veiligheid en vlotheid van het verkeer op een snelweg te garanderen is de stelregel dat op- en afrittencomplexen zich minimum 8 tot 10 km van elkaar bevinden. In Gent is dat met de complexen Merelbeke, Zwijnaarde, Sint-Denijs-Westrem en Drongen niet het geval. Dat zorgt voor veel weefbewegingen tussen verkeer op de snelweg en in- en uitvoegend verkeer en dus voor verkeersonveiligheid. Het vroegere complex op de N60 tussen Zwijnaarde en Sint-Denijs-Westrem zorgde voor extra turbulentie in de reeds zeer drukke verkeersstroom. Daarom werden de afritten naar de N60 en de oprit richting Oostende al in het verleden afgesloten. Dat de oprit richting Brussel nog lange tijd behouden bleef, was omdat het complex van de R4 met de N60 onvolledig was. Deze missing link werd echter gerealiseerd met de doortrekking van de R4-Zuid in 2014 en de bouw van een nieuwe oprit van de N60 naar de R4 in 2021 waardoor de oprit dan ook kon worden afgesloten. |