Debat over Wetterse mobiliteit met Wouter Bracke en schepen Herman De Wulf: “Files worden veroorzaakt door auto’s, niet door fietsers”

Fabian Tack
30 oktober 2017 - 19:16
Debat over Wetterse mobiliteit met Wouter Bracke en schepen Herman De Wulf: “Files worden veroorzaakt door auto’s, niet door fietsers”

De veranderde verkeerssituatie aan het Felix Beernaertsplein, en bij uitbreiding de Wetterse mobiliteit, was de laatste weken het gespreksonderwerp in Wetteren en ook vooral op sociale media. Schepen van mobiliteit, Herman De Wulf kwam de beslissing van het gemeentebestuur toelichten en ging daarbij stevig in debat met gemeenteraadslid Wouter Bracke (Vlaams Belang) en Wetteraar, Michel Troch. “Ik rij er langer over van Massemen naar Ten Ede dan van Gentbrugge naar Massemen in spitsuur.”  Wij zetten de belangrijkste standpunten op een rijtje.  

Schepen Herman De Wulf verklaart eerst wat er precies veranderd werd aan de verkeerssituatie rond het Felix Beernaertsplein. “Het bestaande fietspad werd aangepast aan de normen die Vlaanderen oplegt en dat heeft tot gevolg dat het voor automobilisten onmogelijk is geworden om in twee rijen aan te schuiven aan het plein. Dit gebeurde op vraag van scholen maar het was nooit de bedoeling om extra problemen te creëren rond het Felix Beernaertsplein en de Genstesesteenweg.” Die problemen laat De Wulf nu ook onderzoeken. “Ik wil bekijken of het wel degelijk om een oorzaak-gevolg reactie gaat. Het onderzoek heeft niet de bedoeling om de klok terug te draaien, wel om na te gaan hoe we de verkeersdruk daar kunnen verminderen. Ook omdat een van mijn grootste bezorgdheden de leefbaarheid is van de inwoners van de Gentsesteenweg.”

Volgens gemeenteraadslid Wouter Bracke was de verbreding van het fietspad echter overbodig. “Het klopt dat leerlingen van Campus Kompas een fietspad hadden aangevraagd om van het Felix Beernaertsplein naar de Noordlaan te fietsen. Daar hebben ze ook gelijk in. Maar dan heeft Vlaanderen ook de andere kant bekeken en gezien dat het fietspad daar wel wat te smal was volgens de normen. Ze hebben Wetteren voor de keuze gesteld om het fietspad te verbreden of niet en het schepencollege heeft dus dan beslist een onnodige verbreding in te voeren.  Waardoor we nu met grote fileproblemen zitten want we zijn van twee naar één rijstrook gegaan.”

De derde man rond de tafel is Michel Troch. Hij woont in Wetteren en werkt in Waver. “Overal in België zie ik het verkeer toenemen en ook Wetteren ontsnapt daar niet aan. Rij maar eens naar het Frunpark of naar de E40, dat is een ramp. Eveneens is het buiten de spitsuren  vaak aanschuiven op de Gentsesteenweg maar ik ben blij dat de schepen zegt een onderzoek te zullen doen. Ik wil ook zeggen dat ik tevreden ben dat fietsers meer beschermd worden, dat is zeker terecht.”

Koningin Astridlaan

Herman De Wulf haalt aan dat het bestuur echt zoekt naar oplossingen en dat een verkeerssituatie wel degelijk kan verbeteren. “Langs de Koning Astridlaan is de situatie beter geworden door onze interventie. Het probleem is nu wel verlegd naar het Felix Beernaertsplein.  Al betwijfel ik of het fietspad zulke  grote consequenties kan hebben aangezien het om amper 5 tot 6 voertuigen gaat die niet meer op de voorsorteerstrook kunnen. Je moet rekening houden met het feit dat het aantal auto’s alleen maar toeneemt. De laatste drie jaar alleen al zijn er 532 ingeschreven voertuigen bijgekomen, zo zitten we momenteel op 12473 wagens in Wetteren. Files worden veroorzaakt door de auto’s, niet door de fietsers.”

Michel Troch beaamt de stelling van de schepen. “Het klopt dat er alleen maar wagens bijkomen want het aantal inwoners blijft ook stijgen. Ik woon op de hoek van het station en de Nieuwstraat, ik zie dagelijks wat er gebeurt en ik kan alleen maar zeggen dat de situatie veel verbeterd is op de Koningin Astridlaan. Maar het is wel zo dat het probleem is verlegd en dat daar terug een oplossing moet gezocht worden.”

Gemeenteraadslid Wouter Bracke reageert scherp op het positief uitdraaien van de verkeerssituatie aan de Koningin Astridlaan. “De schepen steekt onterecht de veren op zijn hoed, ik had het al veel langer gezegd en toen wilde niemand luisteren. “Daarop duikt hij de Wetterse geschiedenis in. “Het is dertig jaar geleden allemaal begonnen. Toen wilden ze al de Noordlaan en Zuidlaan verbinden maar door het getalm van onze politici is het er nooit van gekomen. De laatste vijf jaar staat die noord-zuidverbinding compleet stil.” Waarop Herman De Wulf het gemeenteraadslid van repliek dient.”Dit bestuur heeft voor het eerst een tracé aangeduid in zijn ruimtelijk structuurplan die het moet mogelijk maken om een Scheldebrug en een noord-zuid verbinding aan te leggen. Maar dan zijn we er bijlange nog niet, als gemeente is het dan snel uit onze handen. Ik wil alle problemen aanpakken die zich aandienen op onze wegen vooral om de leefbaarheid te verbeteren. En het is makkelijk om als autochauffeur met de vinger te wijzen naar de politici om het probleem op te lossen dat zijzelf als chauffeurs hebben gecreëerd. Zo werkt het niet.”

Herbeluister deel één van het debat hieronder:

Negativisme & imago

Herman De Wulf had eerder vorige week op sociale media laten weten dat hij moeite heeft met de ‘pissigheid’ in de gemeente. Ook daar gingen we even op in. “Er wordt alleen maar kritiek gespuid en dan vooral de manier waarop dat gebeurt op sociale media is verschrikkelijk. Ik reageer zoveel mogelijk op inhoudelijke berichten want ik weet wel degelijk wat er gebeurt in de gemeente. Ik rij elke dag met de fiets in Wetteren en af en toe met de wagen. Ik gebruik verschillende routes en onderzoek de situatie ter plaatse.” Michel Troch begrijpt waar die negativiteit vandaan komt.”De tijd heeft in Wetteren heel lang stilgestaan. Als ik zeg ‘ik ben van Wetteren’ dan bekijken mensen mij vaak op de manier van ‘ja jongen daar kunde gij ook nie aandoen’. De uitstraling van Wetteren is niet bepaald sexy te noemen, daar moet ook aan worden gewerkt.”

Schepen De Wulf: Er wordt hard gewerkt aan het imago en ik kan het alleen maar bevestigen dat het imago nog steeds bestaat. Als we iets aan de uitstraling willen veranderen, is het ook niet makkelijk hier. Eén van de horecazaken aan het station heeft afgelopen zomer een mooi terras gebouwd op een parkeerplaats. Welke reacties ik daar allemaal niet op gekregen heb…Camions gingen tegen het terras vliegen etc. Terwijl op die manier de buurt alleen maar mooier wordt. We kunnen geen ruimte bij creëren hé.”

Volgens Wouter Bracke komt die negativiteit vooral door de schepen zelf. “De schepen houdt zich bezig met zaken waar de Wetteraar niet van wakker ligt. En daar komt dat negativisme van. Want waar ligt de Wetteraar wel wakker van? De verkrotting, de mobiliteit, sluikstorten etc. En daar wordt niet veel aan gedaan. Het is al te makkelijk om dan te zeggen dat de Wetteraar te negatief is.”

Herbeluister deel twee hieronder.

Boerenhol

Herman De Wulf gaat na de tweede pauze meteen verder. “Meneer Bracke verwijt mij dat ik te weinig zou luisteren, wat zeker niet het geval is. Ik ken de problemen en zoek er oplossingen voor. Zo verwijst Wouter Bracke naar de Neerstraat (Boerenhol). Het is een een heel brede weg met drie of vier rijstroken maar deze geeft enkel uit op de Gentsesteenweg en dat is een probleem. Wij willen het Boerenhol houden zoals het is want blijft een ideale snelheidsremmer en daarbovenop is het een goede remmer voor vrachtwagens want die kunnen er niet door maar we moeten wel het lokaal verkeer verbeteren om zoveel mogelijk auto’s van de Gentsesteenweg weg te houden. Op dit moment zijn we aan het onderzoeken wat we kunnen doen om de verbinding van de Noord en Zuidlaan te optimaliseren. Waarop Michel Troch de pertinente vraag stelt waarom Boerenhol geen éénrichtingsstraat kan worden.  De schepen van mobiliteit wil alle opties bekijken.”We sluiten nog niks uit maar we moeten wel rekening houden met de circulatie op dat moment.”

Afrondend kreeg iedereen twee minuten om een finaal standpunt uit te drukken:

Geen halfuur verliezen

Wouter Bracke haalt aan dat er al jaren stilstand is in onze gemeente. “Er zijn geen grote infrastructuurwerken uitgevoerd en bovendien heeft het schepencollege nog extra file gecreëerd op plek waar al zoveel file was.  Ik hoop dus dat met de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar, iemand anders schepen zal worden. Iemand die meer druk kan uitoefenen op de hogere overheden om de situaties aan te pakken. En dat de Wetteraars geen halfuur meer moeten verliezen om naar hun werk te rijden of om boodschappen te doen. Op het spitsuur rij ik in een 20 tot 25 minuten van Gentbrugge tot Massemen. Ik rij er langer over om van Massemen naar Wetteren ten Ede bij mijn zus te gaan tijdens het spitsuur. Dat moet dus echt aangepakt worden hé.”

Politieke moed

Michel Troch nuanceert dat beeld over Wetteren. “Het is over heel België dat er al jaren dingen zijn blijven stilstaan, kijk naar de Antwerpse Ring en Brussel. De plannen van Herman klinken goed en zien er mooi uit op papier maar je kan niet alles op gemeentelijk vlak realiseren, je hangt af van overheden etc. De politieke moed is er wel volgens mij. En dat is nodig ook want het is vijf voor twaalf. Een mooie visie zou dus zeker welkom zijn en liefst nog eentje die uitvoerbaar is, dat wens ik alle Wetteraars toe.”

Voorbeeld geven

Herman De Wulf haalde aan dat politici niet alles alleen kunnen oplossen. Onze bevolking groeit en er is zeker een mentaliteitswijziging nodig. Wij kunnen het niet zelf allemaal oplossen. En dan wil ik ook even zeggen dat het van Massemen naar Ten Ede net geen zeven km is. Er loopt op dit moment een campagne dat als je minder dan zeven km ver moet, je beter de fiets neemt. Dus meneer Bracke, neem gerust de fiets om bij uw zus te raken. Elke fietser is een auto minder en maakt het voor de automobilisten ook makkelijker. Wij moeten als politici het voorbeeld geven, net zoals we met zwerfvuil.”

Frunpark

Tot slot werd ook het Frunpark nog even aangehaald. Michel Troch merkte op dat de situatie er toch wel erg gevaarlijk is: “Bij de in en uitrit zie ik bijna dagelijks ongelukken gebeuren. Schepen Herman De Wulf kon antwoorden dat er in ieder geval verbetering op komst is voor het Frunpark. “De eigenaar maakt middelen vrij opdat de situatie toch wat veiliger wordt.”

Herbeluister deel drie hieronder.

 

Interview en foto: Joery Vergeylen

 

 

Laatst gespeeld op Accent

15:34
cover of MOLOKO with Forever More

MOLOKO

Forever More
15:29
cover of TEDDY SWIMS with The Door

TEDDY SWIMS

The Door
15:25
cover of SOULSISTER with Facing Love

SOULSISTER

Facing Love
15:22
cover of DUA LIPA with Training Season

DUA LIPA

Training Season
Bekijk meer platen
X

Stuur een bericht

Wil jij iets kwijt aan onze presentatoren? Vul onderstaand formulier in en stuur jouw bericht.

Het bericht is succesvol verstuurd

Je bericht heeft de studio bereikt. Je kan nu dit venster afsluiten.