Fietsersbond Gent organiseerde een stille actie aan de ingang van het Vlaams Congres Verkeersveiligheid 2023 in Flanders Expo. Ze plaatste er 15 ghostbikes. Deze 15 witte fietsen staan symbool voor de 15 fietsers die afgelopen 10 jaar in Gent stierven. De Fietsersbond deed dit omdat de nationale tendens qua aantal verkeersslachtoffers weer stijgend is.
“Een groot aandeel van deze dodelijke ongevallen zijn te wijten aan falend beleid. Wij wijzen hierbij vooral naar de hogere overheden. Het rijbewijs met punten laat nog steeds op zich wachten. Een intens verkeerslichtenbeleid die naam waardig is onbestaande. Sommige steden in Nederland tellen meer verkeerslichtenambtenaren dan Vlaanderen. Nederland telt hierdoor veel meer conflictvrije kruispunten, waarbij fietsers en voetgangers minder risico lopen. Aan Europa om ISA (Intelligente SnelheidsAdaptatie) versneld in te voeren (waardoor een dronken chauffeur in een zone 30 minder moordend gedrag kan vertonen), en om vrachtwagens veilig te maken. Aan de Stad Gent vragen we om de uitrol van de beloofde Wijkmobiliteitsplannen te bespoedigen, en samen met de Provincie Oost-Vlaanderen verder in te zetten op vrijliggende fietspaden“.
“Congressen over verkeersveiligheid zijn zinvol. Maar als het beleid hier geen conclusies aan verbindt is het dweilen met de kraan open. We appreciëren de inspanningen van minister Peeters om in te grijpen in verkeersonveilige situaties op de Gentse gewestwegen. Maar het roer moet om: alle ontwerpen van nieuwe kruispunten moeten kiezen voor conflictvrije oplossingen. Plus: alle verkeerslichten moeten nagekeken en aangepakt worden. Zachte compromissen (zoals het kruispunt op de Keizerpoort) werken niet. Ze veroorzaken wonden en leed”.