De Liberale Mutualiteit startte donderdag een campagne tegen menstruatiearmoede en deelt menstruatie-cups uit.
De aanleiding van de campagne is een Caritas-rapport waaruit blijkt dat 12% van de 12- tot 25-jarige vrouwen geen geld genoeg hebben om menstruatieproducten te kopen. Zij gebruiken dan maar een zakdoek, toiletpapier of dragen twee onderbroeken. 5% van de jonge vrouwen uit die leeftijdscategorie blijft tijdens de menstruatie weg van school.
Daarom zette LM een nationale campagne op en wordt de menstruatie-cup onder de aandacht gebracht. Die is immers nog te weinig bekend. Het gebruik is gelijkaardig aan dat van een tampon maar heeft als grote voordeel dat het herbruikbaar is. Na het uitspoelen, kan het terug geplaatst worden. Dat kan overal waar wat water beschikbaar is, zoals bijvoorbeeld toiletten. Het is een alternatief dat een goede oplossing biedt voor meisjes en vrouwen, meent dokter Victoria Bracke van het AZ Sint-Lucas in Gent. Zo’n cup gaat trouwens 5 jaar mee.
Elk LM-lid tussen 14 en 25 jaar mag zo’n cup gratis ophalen in het plaatselijke kantoor, of indien gewenst wordt het opgestuurd. De cup kan ook aangekocht worden, ongeacht of men lid is van LM. De mutualiteit gaat ook de sociale diensten, het CLB en CAW aanschrijven om de campagne mee bekendheid te geven in hun doelgroepen.