De brug over de Kloosterstraat is in zeer slechte staat en moet daarom dringend vervangen worden. Van deze vervanging wordt gebruik gemaakt om het verkeer op en rond de brug veiliger te organiseren. De brug is immers een veel gebruikte oversteekplaats voor schoolgaande jeugd en lokale bewoners. Het gebrek aan voorzieningen voor al dit verkeer zorgt nu vaak voor onveilige situaties, zeker voor de vele fietsers.
Met de nieuwe brug en een aanpassing van het kruispunt met de Baarleveldestraat verandert dat. Er komt een breed dubbelrichtingsfietspad op de brug, een nieuwe fietsverbinding met Baarle en het kruispunt van de Halewijnstationstraat en Baarleveldestraat, een groene berm in de Kloosterstraat en een filter in de Halewijnstationstraat. Zo zal het verkeer richting het bedrijventerrein ook veiliger en volledig conflictvrij verlopen via de Baarleveldestraat.
Wegen en Verkeer splitst de werken op in 4 fasen om de hinder voor de buurt en weggebruikers te beperken. Op maandag 3 juli startte de eerste fase met de bouw van de tijdelijke op- en afrit aan bedrijventerrein Drongen I (ter hoogte van Booiebos). Die fase is afgerond op 11 augustus. Nadien starten de afbraak van de brug en de landhoofden en de voorbereidende grondwerken. Die fase duurt tot midden november. Vanaf november start de opbouw van nieuwe brug. Als alles volgens plan loopt, duren de werken tot midden 2024.
Tijdens deze eerste fase van de werken is er beperkte hinder.