Welzijnszorg vraagt komende zaterdag aandacht voor de impact van digitalisering op het leven van mensen in een armoedesituatie. Welzijnszorg wil een samenleving die iedereen betrekt, digitaal actief of niet.
Zaterdag voert Welzijnszorg actie op de Groentenmarkt in Gent. Actievoerders bieden mensen een stukje chocolade aan, mensen moeten alleen even de QR-code inscannen. Maar zo vanzelfsprekend is dat uiteraard niet. Bijna 1 op 2 mensen in België is digitaal kwetsbaar. En bijna 2 op de 3 mensen in armoede ervaart problemen in de digitale wereld.
De hoge kostprijs van de internettoegang en toestellen vormt een drempel voor mensen met een laag inkomen. En voor het gebruiken van digitale toepassingen worden veel digitale vaardigheden verwacht. Mensen in armoede lopen het risico verloren te lopen in het digitale doolhof en zo rechten te mislopen. Welzijnszorg wil met deze sensibiliserende campagne aandacht vragen voor digitale ongelijkheden. Aan de verschillende overheden vraagt Welzijnszorg meer inspanningen om de digitale ongelijkheden weg te werken én zelf steeds in toegankelijke diensten te blijven investeren.