De basisschool Sint-Gregoriuscollege, gelegen in de wijk Moscou-Vogelhoek, ondervindt net als andere scholen in Vlaanderen een acuut personeelstekort. Met drie leerkrachten tekort in de lagere school en de directeur voor een langere periode afwezig, was het tijd voor actie om te voorkomen dat leerlingen thuis zouden belanden. Leraren, ouders en buurtorganisaties starten deze week een innovatieve noodplanning op. Zo geven ze betekenis aan ‘it takes a village to raise a child’ en bouwen ze de school uit als een hub in de wijk.
De oplossing ontstond uit een gezamenlijke inspanning van verschillende partners. Concreet werd een ander lesrooster ontwikkeld waarin klassen vier dagen per week les krijgen in hun normale setting, met een vaste juf of meester. De vijfde dag staat in het teken van begeleid zelfstandig leren en educatieve workshops waarbij leerlingen in aanraking komen met diverse activiteiten; van sport- of kookles tot computerwerk. Ilse Mertens, moeder van twee dochters op de school, legt uit: “We boden direct onze hulp aan, want verschillende ouders wilden tijd vrijmaken om te assisteren bij studie of om workshops te organiseren, ook al is dat voor velen zeker niet evident en moeten sommigen er verlof voor nemen.” Die betrokkenheid resulteerde in een activiteitenkalender tot aan de paasvakantie, opgesteld in samenwerking met de zorgcoördinatoren en de brugfiguur van de school.
Daarnaast bood het aangrenzende buurthuis SANTO zijn ruimte aan voor de middagactiviteiten, terwijl buurtorganisaties zoals Sportaround verschillende sportactiviteiten organiseren. Dries Gysels, beheerder van het buurthuis, benadrukt de vanzelfsprekendheid van deze samenwerking: “We twijfelden geen moment. Het is de logica zelve dat we de school helpen met deze extra ruimte. De meeste leerlingen zijn kind aan huis in ons buurthuis.”
Terwijl de school hoopt na de paasvakantie meer leerkrachten te verwelkomen, benadrukt Ilse Mertens dat de samenwerking tussen school, ouders en buurtorganisaties niet hoeft te stoppen: “Hoe meer wij de leerkrachten kunnen ontzorgen, hoe meer zij zich kunnen focussen op het lesgeven aan onze kinderen. Maar we beseffen wel dat het op lange termijn moeilijk zal zijn voor ouders om zich te blijven vrij maken op deze manier.”