Op 2 februari start de tweede fase van de renovatiewerken aan het viaduct van Gentbrugge.
Deze keer zal er gewerkt worden in de richting van Antwerpen. De verkeerssituatie zal gelijkaardig zijn aan die in fase 1. Tijdens de werken zal het verkeer in beide richtingen op 2 rijstroken op de weghelft richting Kortrijk geplaatst worden. Die tweede fase zou aanvankelijk pas in april starten maar is vervroegd. Zo wil men onder meer vermijden dat de weersgevoelige afwerking van het wegdek en de brugvoegen niet in net najaar moeten gebeuren.
In de eerste fase van de werken gebeurden veel ongevallen op de E17. Er werd een grondige evaluatie gemaakt van de verkeerssituatie en op basis hiervan zal er gericht ingezet worden op de meest ongeval-gevoelige locaties. De oorzaken van de ongevallen zijn uiteenlopend. Uit de cijfers van de Federale Politie blijkt dat bestuurders vaak zijn afgeleid van de weg door bijvoorbeeld gebruik van gsm. Van de ongeveer 1.400 inbreuken die de Federale Politie bij controles tijdens de werken heeft vastgesteld gaat 35 procent over bestuurders die afgeleid zijn. Verder zag men ook dat tussenafstanden geregeld niet gerespecteerd worden.
De oprit van de Brusselsesteenweg (N9) naar de E17 richting Antwerpen zal gedurende de hele werf afgesloten zijn. Er geldt een omleiding via de N9 tot in Melle en de R4 tot Destelbergen.
De afrit van de E17 richting Kortrijk naar de N9 zal nog afgesloten blijven tot 1 maart 2021. Na afwerken van de geluidschermen zal deze afrit ook terug open gaan. Er geldt een omleiding via de op- en afrit UZ-Gent.