Het wijkmobiliteitsplan voor Zwijnaarde is officieel van kracht vanaf maandag 25 maart. De officiële plechtigheid hiervoor vindt plaats aan de nieuwe verkeersfilter in de Hutsepotstraat, aan de aansluiting met de Campusstraat. De Hutsepotstraat, voortaan een fietsstraat, wordt een pak veiliger.
Het wijkmobiliteitsplan houdt heel wat meer maatregelen in. De nieuwe circulatie moet de verkeersveiligheid en de leefkwaliteit verbeteren en de bereikbaarheid van de buurten garanderen
We zetten even de belangrijkste principes op een rij. De Hutsepotstraat en de Dorpsstraat worden veiliger voor fietsers en voetgangers. In de straten dichter bij de Scheldevallei en het Zwijntjesbos kan je aangenamer wandelen. Er rijden minder auto’s in die straten. Verkeer dat niet in de buurt moet zijn, rijdt om.
Minder doorgaand autoverkeer langs de fietsroute van de Pieter Pauwel Rubenslaan naar de N60. De fietssnelweg tussen de Klossestraat en de Parkbosbruggen wordt veiliger omdat fietsers minder auto’s moeten kruisen in de Rijvisschestraat en de Maaltemeers.
Ten noorden van de as Tramstraat – Adolphe della Faillelaan houden we het sluipverkeer naar de Heerweg-Noord en de bedrijventerreinen Zwijnaarde II en III uit de straten in Schaarken. Er komen er twee delen met tegengesteld eenrichtingsverkeer in de Isabella Van Oostenrijkstraat en een verkeersfilter in de Hofakkerstraat. Binnen enkele jaren komt er een rechtstreekse verbinding tussen de R4 en de bedrijventerreinen.